Kapten Träben


Den här veckan skulle vi arbeta med bokstaven P och jag bestämde mig för att göra en variant på cirkelmodellen dock ej med fokus på skrivning utan mer ämnesintegration. Jag förberedde eleverna fredagen innan att jag hittat en flaska med ett brev i, en flaskpost. Jag hade själv inte läst brevet men det stod 1B på flaskan. Eleverna var oerhört förväntansfulla på måndagen och som på grädde på moset lät jag dem vänta ända till tisdagen innan det var dags att öppna flaskan. Det var en oerhörd spänning när flaskan öppnades och jag kunde läsa detta brev för dem:

image

Eleverna började jämföra min skrivstil och brevets och analyserade var skatten kunde finnas, var brevet kom från, vem var kapten träben och hur kunde han veta att den skulle till just oss? Jag tog fram ett stort blädderblad och frågade eleverna vad som stod i brevet, svåra ord och vad som var viktigt. Detta fick vi ihop:

image

Därefter fick eleverna sätta sig med ipads och börja med ABC-raketen som just har med pirater att göra och man får in stavningen. De fick även chansen att diskutera vilken figur de skulle ta näst och benämna gubbarna efter just styrman, kapten och så vidare.

image

image

 

image

 

image

Vi fick sedan avbryta för rast. Det första barnen gjorde när de gick ut var att ta hinkar och spadar med sig ut för nu skulle de minsann leta efter skatten.

Efter rasten samlades vi och tittade på en bild av kapten träben. Barnen berättade även att de inte hittat någon skatt men att de minsann skulle titta i slänten också. Några flickor hade dock hittat en ovanlig sten som klassades som en skatt och den la vi fram i klassrummet. Vi tittade sedan på lite bilder på pirater och jag berättade lite kort fakta om hur man blev pirat, vi pratade om Jolly Roger flaggan och tittade på olika flaggor samt tittade på olika gevär och svärd som de använde. Eleverna bad mig att lägga en låda i klassrummet som de kunde lägga brev till kapten träben i ifall han skulle komma in i klassrummet när vi inte är där.

image

Därefter samlade vi vår kunskap på papper igen och sedan fick de fortsätta arbetet med ABC-raketen tills de var klara. Därefter fick de måla en piratbild, något som var oerhört uppskattat och något som höll dem så pass sysselsatta att det var svårt att gå till lunch.

image

image

image

image

image

image

image

Efter lunchen och rasten kommer eleverna in med samma uttryck som tidigare, ingen skatt. Jag delar ut en kort text om skatter som eleverna fick turas om att läsa. Vi drog in läsfixarna och använde oss av detektiven. Så fort ett svårt ord kom upp så skrev jag ner det på tavlan, vi upprepade och förklarade ordet. De fick också veta att piraterna inte grävde ner skatterna i sanden utan att de fanns i havet. Eleverna uttryckte sig: ”Va? Vi som letat och letat. Men betyder det här att vi måste dyka i havet efter kapten träbens skatt?” Vi samlade återigen alla våra viktiga ord på ett gemensamt faktablad och detta var vad vi fick ihop totalt idag:

image image image

Fortsättning följer…

Bilder: Privata

3 kommentarer

Kommentarrubrik

Erik Hall

Erik Hall

Vad spännande det ska bli att följa fortsättningen och vilket roligt lektionsupplägg!

Svara

Kommentarrubrik

Sandra Grängstedt

Sandra Grängstedt

Tack Erik! Barbro du kan få följa med om du tycker att det är spännande ;)

Svara

Kommentarrubrik

Barbro Hanson

Barbro Hanson

Underbart att läsa Sandra, hur du stimulerar dina elever och hur du fångar deras intresse. Vilken arbetsglädje! Eleverna känner naturligtvis av ditt härliga engagemang, vilket är uppenbart smittsamt! Lycka till med skattjakten! Undrar om skatten innehåller något som börjar på "p"?

Svara

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
*