Springdiktamen

Imorse när eleverna kom in så upptäckte de att breven till kapten Träben var borta och det skapade stora diskussioner och nytt brevskrivande. Efter lunchen kom Angelica med två piratflaggor som hon köpt på piratön i Spanien (många skulle hem till sina föräldrar och fråga om de kunde åka dit, vet inte hur poppis jag är nu) och inte nog med det. Hon hade även med sig piratmynt! Vilken lycka och alla fick känna och titta. Sen kom vi på att det nog var bäst att Angelica tog med sig guldmynten hem igen annars kanske kapten Träben kommer och tar dem när han hämtar de andra breven för han är ju trots allt en pirat. Vi har inte haft lika många lektioner idag och lite omstrukturering skedde så vi hann inte med lika mycket idag. Dock genomförde jag en springdiktamen med eleverna för att träna läsning, skrivning, arbetsminne och samarbete. Jag satte upp en lapp utanför klassrummet där Angelica stod som hjälp och jag delade in eleverna i tre grupper om fyra-fem i varje. En i varje grupp skulle skriva och de andra skulle en och en springa ut till Angelica, läsa ett eller flera ord, springa tillbaka till skrivkompisen och tala om vad som stod OCH få det rättstavat. När alla fått springa en gång vid bordet skulle de byta skrivare. De fick tio minuter till detta. Då detta var ett test var jag inte jättenoga med uppgiften den här gången. Eleverna arbetade flitigt och tyckte mycket om uppgiften eftersom de både fick hjälp vid behov men också för att det höll koncentrationen på topp. De sa efteråt att det här var en rolig övning och detta ville de göra igen. Kommer garanterat göra en ny övning men med en lättare text och framöver relaterat till genre.

image image

image

Fortsättning följer…

Bilder: Privata

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
*