Jordgubbsarbete med hem- och expertgrupper

Vi har tidigare arbetat med bokstaven J där de fått öva på att skriva J, söka efter J och måla en jordgubbe. Eleverna har sedan blivit delade i hemgrupper med tre barn i varje. Totalt blev det sex grupper med tre barn i varje. Alla sex grupper fick olika information om jordgubben. En grupp fick information om jordgubbens utseende, en annan var jordgubben kommer ifrån, en tredje fick information om jordgubben på olika språk och så vidare. De fick i gruppen läsa texten, diskutera den, förklara för varandra om man inte förstod och lära sig så mycket som möjligt.

Därefter delades eleverna in i fyra stora grupper med en från varje hemgrupp. Alla från hemgruppen är nu experter på sina områden. De fick först berätta var och en om det de kommer ihåg från sina hemgrupper. De fick sedan linjerat papper där de nu skulle lyssna på varje person och skriva minst en mening var. Sist av allt skulle de måla en bild.

Lektionsupplägget med hem och expertgrupper tog två lektioner att genomföra. Texterna blev fantastiska med stor bokstav och punkt. Självfallet fick jag påminna om detta men eleverna uppskattade lektionen massor och pratar än idag om jordgubbsarbetet.

Här kommer ett smakprov. Observera att de knappt fått någon hjälp med stavningen eller orden.

image

 

image

 

image

 

Bild: Privata

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
*