Goda förmågor

Med inspiration ifrån de engelska skolorna vi besökte under BETT så gjorde jag en egen affisch med goda förmågor och översatt till svenska.

image

I klassen har vi pratat om dessa förmågor.
1. Le. Detta innebär självfallet inte att vi ska le om vi inte vill le men att ett leende är trevligt och sprider härlig stämning. Ler jag blir oftast andra glada.

2. Vara uppmärksam. Den här punkten omfattar massor och är lättast att förstå tankemässigt men krångligare att omsätta rent praktiskt. Uppmärksamhet omfattar inte bara att lyssna på lektionerna utan även att se om någon är ensam och bjuda in till lek eller om någon är ledsen att trösta.

3. Hälsa på varandra. Viktigt framför allt på morgonen.

4. Använda varandras namn istället för att diffust säga han eller hon. Självklart kan vi använda han och hon men att i så stor utsträckning som möjligt använda varandras namn i olika sammanhang.

5. Titta på den som pratar.

6. Lyssna. Ja på alla, inklusive vuxna, kompisar, föräldrar ja alla. Man behöver inte alltid hålla med men man ska lyssna in.

7. Acceptera varandras olikheter. Vi ser alla olika ut, vi behöver alla träna på olika saker och det ska vi acceptera.

8. Respektera allas åsikter. Lite som ovan, vi behöver inte hålla med men vi ska lyssna och alla har rätt att framför just sina åsikter.

9. Ge varandra komplimanger. Och inte bara för att säga något utan när man tycker om något hos någon annan, eller sig själv, ska man säga det.

Vi pratar mycket om detta i klassen och hur vi tillämpar detta. En flicka som är otroligt kärleksfull och ofta ger komplimanger, uppmärksammade efter en diskussion om dessa förmågor att hon inte bara ger komplimanger till andra utan även till sig själv. Hon förklarade stolt att hon tycker att hon är vacker. Självfallet uppmuntrade jag detta men tänk! Vilken inre styrka och insikt att se sin egna kärlek och kunna bekräfta detta.

Tre flickor i klassen bad mig om tid med klassen men jag fick inte vara med. Sagt och gjort, jag lämnade klassrummet och flickorna fick prata med klassen. Efter ca 15min kommer klassen ut. De behöver min hjälp. Det här med att lyssna, respektera varandras åsikter och visa hänsyn gick så där. Jag som inte visste vad saken gällde gick in, diskuterade tillsammans med barnen om de goda förmågorna och vad vi behöver öva på. De bad mig att gå ut igen och de skulle försöka på nytt. Detta skapade en hel del medvetenhet om det vi pratar om och nu kom ett tillfälle där vi kunde lyfta situationen som inte alls gick bra, titta på den, vad behöver vi göra och försöka igen. Och det de diskuterade var en jättefin överraskning till mig. Driftigt och helt fantastiskt.

Förmågorna får inte bli ett uttryck för straff utan ska hela tiden diskuteras, lyftas och berömmas.

Bild: Privat

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
*