Rymden

Vi arbetar med rymden just nu i åk 2. Självklart arbetar vi cirkelmodellsbaserat. I fas 1 delade vi upp oss på fyra stationer där man fick göra följande:

Station 1: Se på en film från N.E om big bang.
Station 2: Höra om big bang i en sagoversion.
Station 3: Prata om tiden (sekunder, minuter, timmar, dagar, veckor, månader och år).
Station 4: Läste en faktatext om solsystemet.

Alla elever fick gå på alla stationer och vi gjorde sedan en tankekarta vad vi vet om rymden, både nya och gamla förkunskaper.

image

Därefter har vi pratat mer ingående om tid, månader, veckor, dagar samt geometriska figurer och klockan. Eleverna har även fått söka i ämnet bild efter bilderna på solsystemet och big bang. Vi har därefter tittat på filmen: Från Andromeda och till vänster samt en film gjord i iMovie av mig om atomer, solen och tyngdkraft. Eleverna har testat konceptet atom genom ett experiment som handlar om att klippa små pappersbitar. Vi har varit på Cosmonova och sett filmen: Från Pluto till Merkurius och vi samlade ner all information på blädderblock som vi lät hänga upp i klassrummet.

image

Vi har även tittat på lilla aktuellt som haft specialavsnitt om rymden, jobbat med att göra egna planeter i bilden av ballonger, tapetklister och tidningar.

image image image

Vi läser ur boken Rymdresan av Christer Fuglesang och har massor av litteratur i klassrummet om rymden. Eleverna har därefter även fått söka information i böcker från biblioteket och andra läroböcker samt på internet om solen i första hand. Vi har sedan samlat allt vi vet om solen i en tanketavla och gått igenom vad en förklarande faktatext är som gjorde att vi gick in i fas två.


image

Vi har pratat om vad som kännetecknar en förklarande faktatext, vilka språkliga ord som ingår och vad man bör ha med. I och med att vi tidigare pratat om faktatext hade eleverna redan en förförståelse till just den texttypen och behövde inga ytterligare övningar kände jag.

I fas tre skrev vi en gemensam faktatext om solen. Därefter fick eleverna producera antingen en egen faktatext om solen eller skriva av den redan befintliga texten. De flesta valde ändå att skriva en egen text.

image image image image

Vi arbetar i book creator för att göra en egen bok (arbetssättet är valt av eleverna) och nästa planet på schemat är Merkurius. Eleverna kommer få skriva texten själva efter att vi samlat all information i en tanketavla utan att gå tillbaka till fas två eller tre för att utforska hur väl orienterade de är i att skriva en förklarande faktatext. Behöver det repeteras är det bara att gå tillbaka och göra detta om behovet uppstår. Längre fram kommer vi även att arbeta med problemlösning relaterat till rymdentemat.

Mottagarna för denna bok kommer att vara både föräldrar och andra elever i skolans läs- och skrivprojekt (som jag kan dela med mig av i ett annat inlägg).

Ämnen som inkluderats har varit svenska, svenska som andraspråk, matematik, SO, NO och bild. IT har även detta implementerats.

Fortsättning följer…

Bilder: Privata

4 kommentarer

Kommentarrubrik

Semira

Semira

Kul att läsa Sandra!! Skicka länken till din blogg till dina elevers föräldrar! Vilket fantastiskt arbete du gör!

Svara

Kommentarrubrik

Sandra Grängstedt

Sandra Grängstedt

Tack så mycket! Consider it done

Svara

Kommentarrubrik

Jimmy Askelius

Jimmy Askelius

Fantastiskt fint arbete du och dina elever gör! Gillar ditt sätt att dela upp området rymden i olika faser (progressionsstege i kursen). Det kommer jag ta med mig och tydliggöra i min undervisning.

Svara

Kommentarrubrik

Sandra Grängstedt

Sandra Grängstedt

Tack Jimmy! Faserna handlar om cirkelmodellen, något vi jobbar med i de pedagogiska diskussionerna på skolan bland annat. Vad roligt att du blir inspirerad!

Svara

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
*