Dictogloss

Ett tips på språkutvecklande övningar är bland annat dictogloss. Dictogloss är en bra användning när eleverna arbetar med genrer i synnerhet.

Dictogloss fungerar på följande sätt:

Läs upp en text som är bekant för eleverna i den genre ni arbetar med. Läs den två gånger, eleverna ska bara lyssna. Tredje gången du läser så ska eleverna få anteckna det de hör och hinna med att skriva. Se till att läsa i lagom takt och poängtera att de inte behöver tänka på stavning eller handstil.

Därefter sätter sig eleverna två och två för att återskapa texten du läst upp. De ska även få ihop textens struktur och dela med sig av varandras anteckningar. Låt dem sitta i några minuter. Därefter paras de ihop med två andra par så de blir fyra. Se nu över texten. Är strukturen korrekt? Har eleverna fått med allt? Då kan det vara läge att kolla grammatiska strukturer och peta i texten utan att avslöja för mycket. De får skriva på ett stort papper den gemensamma texten.

Titta sedan tillsammans på texten via en projektor och diskutera strukturen, de språkliga dragen och grammatiska strukturer.

 

Övningen går att anpassa för alla åldrar. För de allra yngsta kan man bara korta ner texten och sedan ge dem bilder som de ska sätta ihop i rätt ordning först två och två och sedan fyra och fyra för att se att allt blev rätt. För elever mellan 7-9 år kan texten behöver läsas två gånger till när de antecknar för att hinna med. Elever 10-12 år kan ha en mer omfattande text med mer fokus på grammatik och så vidare. Alla övningar går att anpassa för ålder, grupp och kunskapsnivå.

image

Lycka till! 🙂

3 kommentarer

Kommentarrubrik

Instruerande text | Visättraskolan – Årskurs 2B

Instruerande text | Visättraskolan – Årskurs 2B

[…] Jag har gjort en liten trailer på hur vi bekantat oss med genren och på vad som komma skall. Detta ska alltså resultera i att eleverna själva producerar egna instruerande texter, mer om det längre fram. Just nu bekantar vi oss med instruktionerna och hur texten är uppbyggd. Vill ni läsa mer om dictogloss, en övning vi använt oss av, kan ni göra det här. […]

Svara

Kommentarrubrik

Helena Pettersson

Helena Pettersson

Roligt sätt att arbeta med texter! Men jag kommer inte in på dina länkar i svaret. Helena Pettersson

Svara

Kommentarrubrik

Sandra Grängstedt

Sandra Grängstedt

Jag vet inte vad som hände men här kommer min länk igen: https://visattraskolan4.wordpress.com/2016/02/18/instruerande-text/#respond Och tack

Svara

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
*