Språkkonferens del 5

Jag har fått delta på en språkkonferens i två dagar och kommer här göra olika delar med återkoppling från dessa föreläsningar. Kommentera gärna! Här kommer del 5 (del 1 finns här, del 2 här, del 3 här och del 4 här):

”Nyanlända elever och språkfrämjande undervisning”

Föreläsare: Tiia Ojala

Böcker: 

Förstå språket: NO och SO för nyanlända

Jalla-raka vägen!

Tina Ojala öppnade sin föreläsning med att poängtera följande: Alla lärare är språklärare!

Hon menar även att det är viktigt att läraren visar HUR  en text skrivs för att eleverna ska förstå genren för att sedan själva kunna producera egna texter. Detta är mycket viktigt och är steg 3 på cirkelmodellen. Hoppa inte över detta steg! (Detta poängterar även Pauline GIbbons egen kommentar)

Stöttning för nyanlända elever rent praktiskt:

  • frågor som ställs för att utveckla elevernas förståelse, ej kontrollfrågor.
  • ge ordentligt med betänketid.
  • visualiserande undervisning med bildstöd, kroppspråk, diagram, tidslinjer osv.
  • skrivmallar till den genren man arbetar med.
  • stödord.
  • samtalsmallar som visar hur en samtalsuppgift ska genomföras (olika begrepp att använda istället för tycker och uppmuntra dem att använda de orden istället).
  • modellandet, demonstrera först innan ni ska göra något.
  • exempel som stöttar innehållet i undervisningen.
  • modersmålsstöd/studiehandledning om möjligt.

Tina pratade även om kognitivt utmanade undervisning och vikten av detta för att utveckla språket. Detta är något som vi alla kan tillämpa i alla klasser med alla elever:

Fil 009 (3)

I arbete med nyanlända och elever med ett andra språk så betonade Tina vikten av att arbeta med cirkelmodellen och genrepedagogik för att synliggöra och utveckla språket för eleverna. Det är otroligt viktigt och är forskningsbaserat.

Detta var föreläsning nummer fem. Fortsättning följer på språkkonferensen…

4 kommentarer

Kommentarrubrik

Helena

Helena

Hello! Jag har läst alla delar från din språkkonferans och jag undrar lite över vilka reflektioner du fick från de olika föreläsarna? Var det något som du kände att du tog till dig och som du kommer att använda dig av i din klass som var nytt för dig eller som du av någon anledning tidigare valt bort?

Svara

Kommentarrubrik

Sandra Grängstedt

Sandra Grängstedt

Hello! Vad kul att du läst! Barbro Westlund var en fantastisk föreläsare och min personliga favorit. Barbro hade massor av ny och gammal kunskap att ta del av. Alla föreläsare var duktiga men många pratade om det som vi redan lärt oss om cirkelmodellen och genrepedagogiken. Dock kom de flesta med roliga uppgifter som jag bland annat gjort med er i personalgruppen som inspirerade. Mycket av det som sas var fokus på genrer och cirkelmodell, något jag redan känner mig bekväm i och jobbar med. Däremot när Ann Pihlgren kom med sin föreläsning som ännu inte lagts upp började jag fundera på vilka frågor jag ställer och hur jag själv arbetar enligt olika teorier. Den kommer längre fram. Jag har försökt undvika att blanda egna åsikter med föreläsningarna för att man själv ska få avgöra vad man tycker utan min påverkan. Kul dock att du frågar och är nyfiken.

Svara

Kommentarrubrik

Helena

Helena

Jag gillar också Barbro Westerberg, hon är en fantastisk föreläsare! Så mycket erfarenhet! Jag ser fram emot att läsa ditt nästa inlägg!

Svara

Kommentarrubrik

Språkutvecklande arbetssätt » Språkkonferens sista delen

Språkutvecklande arbetssätt » Språkkonferens sista delen

[…] gärna! Här kommer den sista delen (del 1 finns här, del 2 här, del 3 här,  del 4 här, del 5 här, del 6 här och del 7 […]

Svara

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
*