Springdiktamen

När man studerar olika texter och lär sig deras struktur så finns det en övning som eleverna gillar mycket. Varning! Den kan bli högljudd!

Dela in eleverna i små grupper 4-5 i varje grupp. En i gruppen ska börja skriva, de andra är löpare. Sätt upp en bekant text med den genre ni arbetar med. Ni kanske har arbetat med återberättande text och en exempeltext som eleverna känner igen. Sätt upp texten utanför klassrummet. Löparna (en i taget) ska springa ut i korridoren, memorera så mycket som möjligt av texten, springa tillbaka till sekreteraren och berätta det som den kommer ihåg. Löparna får springa tillbaka hur många gånger som helst. Man får dock inte stå vid pappret och skrika det man läser. När alla i gruppen utom den som skriver sprungit en gång så byter man sekreterare. Man ska försöka att hålla samtalet och återgivandet i gruppen så övriga grupper inte hör. När grupperna är klara går man igenom texten antingen alla tillsammans eller gruppvis med exempeltexten nära till hands och samtalande om vad man missat/klarat av eller vad som blivit annorlunda/likadant.

Detta är en övning som ställer krav på samarbetsförmåga, läsförmåga, tränar arbetsminnet och skrivförmågan.

Den går även att variera beroende på ålder och grupp. Man kan sätta ut enbart ord på t.ex. trädets delar. Man kan ställa krav på att hela texten ska vara korrekt stavad (vilket kan bli mer spring men som sagt det gör inget). Man kan låta eleverna göra den två och två. Möjligheterna är många.

En bonus är att eleverna får röra på sig vilket främjar inlärningen.

Här arbetar mina elever med fjärilens livscykel och vi tränade på dokumentation i dagboksform. De fick då göra en springdiktamen.

Om du provar skriv gärna en kommentar och berätta hur det gick!

Lycka till!

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
*