Bildsekvens

Bildsekvens är en otroligt bra språkutvecklande övning som är relativt enkel att göra. Den kan användas i alla ämnen. Nedan beskriver jag en lektion från min klass där vi arbetar med fabler.

Eleverna har hört en text om Haren och sköldpaddan. Vi har också lärt oss strukturstegen för en fabel. Nu fick eleverna en varsin bild som de inte fick visa sina andra kompisar. Eleverna skulle sedan gå runt och beskriva sin bild för en annan elev. Om de hade olika bilder kunde de bilda ett par och fortsätta utfrågningen tills de kände att de hade hela historien. De fick fortfarande inte visa varandra så allt hängde på beskrivning och minne. När de fått ihop en grupp på sex stycken fick de sätta sig ner och lägga korten i ordning med baksidan upp. Därefter fick de vända och se om de hade rätt samt chansen till att ändra om något kort låg felaktigt. Därefter fick de hämta sagan och läsa den högt för att se efter om bilderna låg i ordning. Många uppmärksammade att rubriken och sensmoralen inte fanns med som enskild bild.

Detta kan göras i alla åldrar, i alla ämnen med varierande svårighetsgrad. Du kan använda det för att träna på struktursteg och beskrivningar som ovan till en fabel eller saga. Det kan vara en instruktion. Det kan vara hur du i idrott ska genomföra en övning eller i teorin om badvett. Det går att använda bildsekvens i t.ex. textilslöjd från att fåret klipps genom processen hur det ska tovas. Det går att använda i matematik i t.ex. mellanled eller övningar på begrepp. Det finns oändliga möjligheter med den här övningen.

Lycka till!

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
*