Vikten av goda relationer

No significant learning can occur without a significant relationship.
-James Corner

Jag tror att det är precis så som citatet säger. I alla tillfällen i livet så är vi sociala varelser och behöver varandra för att utvecklas. Jag och mina elever läser just nu om vikingatiden där man bodde många familjer tillsammans i ett hus. Det fanns inte egna rum eller utrymme för att vara alltför privat. Man behövde varandra för att överleva. Om vi samarbetar kommer vi på lösningar och kan hjälpas åt. När man bodde så pass många och tätt inpå varandra byggdes relationer på ett naturligt sätt utan vidare eftertanke eftersom det var en nödvändighet för överlevnad. På senare tid har begrepp såsom emotionell intelligens och social färdighetsträning uppkommit vilket medför att vi blir än mer medvetna när någon avviker från den sociala kultur och struktur som vi byggt upp. Den som avviker kan ha en annan kulturell referensram men som vi oftast inte tar hänsyn till. Ovanpå detta kan man ha svårigheter med språket och kommunikationen blir också bristfällig vilket upplevs som än mer avvikande.

Lev Vygotsky var en rysk psykolog som ansåg att barn lär av sin sociala och kulturella kontext vilket också gör att både den mentala utvecklingen och språket utvecklas. Skolverket bygger sina riktlinjer på Vygotskys teorier. Vygotsky ansåg att alla har en mognadsnivå och att vi befinner oss i en sorts zon för lärande, så kallad proximal utvecklingszon. Genom att kommunicera och lära tillsammans med andra så kan vi lära oss saker som tidigare varit för svåra eller som vi inte känt till.

Om vi tittar på Vygotskys teorier och människans historia för överlevnad så har alla samma röda tråd. Vi utvecklas i en social och kulturell kontext där språket har en chans att utvecklas men så även vår mentala utveckling. För som James Corner säger ovan så kan ingen betydelsefull inlärning ske förrän vi har en betydelsefull relation och lite så tror jag även att det är med våra elever (eller människor vi möter och utvecklar en relation till i stort).

I Huddinge kommun har man tagit fram en pedagogisk plattform där man betonar vikten av att vara en professionell pedagog, en professionell skolledare och ha stödjande läromiljöer. Se gärna filmen för mer info:

I den pedagogiska plattformen står att man som professionell pedagog ska bygga förtroende och respektfulla relationer. Man behöver även ha en social miljö som utmärks av att arbetsmiljön och förhållningssätt visar på tolerans och respekt för varandra. Även gemensamma sociala spelregler behöver finnas. Hur kan man då bygga relationer? Vi på Visättraskolan har som regel att vi hälsar på ALLA elever i korridorerna, på rasterna, i matsalen ja överallt där vi får ögonkontakt. Det kan betyda så mycket för en enda elev och det skapar en känsla av samhörighet, att man är en del av skolan. Vi har även en vision att ALLA elever på skolan ska ha minst en vuxen att prata med när de behöver. Men det krävs ju förstås mer än att bara säga hej och tycka att eleverna ska ha en vuxen att prata med. Det är ett professionellt förhållningssätt som alla borde ha. Du som pedagog behöver vara personlig med dina elever. Berätta saker, skoja, visa kärlek, ha ett öppet klimat där man kan prata och diskutera samt våga erkänna när det blir tokigt för det händer oss alla. Våga dela med dig. Våga be om ursäkt till eleverna när det blivit tokigt även som vuxen. Vad tycker du som vuxen om och vad tycker du inte om? Berätta för dina elever. Be dem berätta för dig vad de tycker om och inte tycker om. Gör samarbetsövningar och ha rollspel. Var alltid konsekvent, det hjälper eleverna att förstå när det blir tokigt. Men viktigaste av allt så uppmuntra eleverna och visa att ni tillsammans är som en stor familj där ni bryr er om varandra, hjälper varandra och ställer upp för varandra. Det är otroligt viktigt!

Gemensamma sociala regler på skolan gör att skolan blir en helhet där alla omfattas av reglerna. Egna klassregler skapar inte gemenskap med hela skolan som verksamhet och därför ska ordningsreglerna gälla för alla vilket också skapar trygghet.

När eleverna känner sig trygga så trivs de. När eleverna trivs och är trygga så lär de sig också. Därför har Visättraskolan ledorden: Trygghet, Trivsel och Kunskap. De stämmer just in på det som både James Corner, Vygotsky och den pedagogiska plattformen pratar om. Eleverna får chansen att lära i en social och kulturell miljö där de är trygga. För om vi inte skapade en social miljö så hade eleverna haft svårare att lära sig språket. Språket tränas tack vare att man övar sig på det, vilket säger sig självt. Därför är tysta klassrum inte gynnande för språkutvecklingen. Därmed inte sagt att klassrum med mycket skrik är gynnande heller men ett samtalsklimat kan vara behagligt och där man samtidigt kan lära in. Det är där vi lärare måste jobba, med den behagliga samtalstonen. Vi lärare måste jobba med hur vi bemöter varandra, lärare/elev, elev/elev och lärare/lärare. Vi behöver jobba så det sociala klimatet känns tillräckligt tryggt för att eleverna ska våga lära sig. Vi behöver skapa en Vi-känsla. Eller som eleverna säger: VIsättraskolan!

 

5 kommentarer

Kommentarrubrik

Visättraskolan

Visättraskolan

Tack Sandra för att du delade med dig av det här viktiga inlägget! Vikten av den förtroendefulla pedagogen kan inte nog understrykas. Därför känns det extra spännande att följa det arbete som Trygghetsteamet gör nu gällande den förtroendefulla pedagogen. Tack Sandra! /Semira Vikström #stoltrektor

Svara

Kommentarrubrik

Sandra Grängstedt

Sandra Grängstedt

Tack Semira! Jag håller helt med att det är spännande med det arbete som just nu pågår. Jag ville belysa att goda relationer och trygghet ge god effekt på flera områden. Kul att du gillade inlägget!

Svara

Kommentarrubrik

Erik

Erik

Vilken fin text Sandra som ger en teoretisk inramning till varför vi behöver skapa goda relationer till våra elever (och varandra). Spot on! /Erik

Svara

Kommentarrubrik

Sandra Grängstedt

Sandra Grängstedt

Tack Erik! Ni gör ett grymt arbete!

Svara

Kommentarrubrik

Vera

Vera

Så bra skrivet Sandra och så sant! Det är oerhört viktigt att vi vuxna är förebilder och visar vikten av att finnas där för varandra.

Svara

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
*