Cirkelmodellen faktatexter del 1

I fyrorna arbetar vi tematiskt med landskapen hela vårterminen. I detta arbete kommer vi skapa faktatexter både om själva landskapet men även till landskapsdjuren och landskapsväxten för att koppla in biologi. Mer om temat finns att läsa här under ”Den stora Sverigeresan”.

I min klass har vi tidigare arbetat med faktatexter när vi arbetade med rymden samt resultaten på nationella proven så min uppskattning var att eleverna redan har relativt bra koll på vad en faktatext är. I min planering hade jag därför tänkt hoppa över vissa bitar kring genomgången av en faktatext. Som tur var hann jag gå en kurs om språklig sårbarhet där jag fick med mig mycket matnyttigt och bestämde mig för att kolla av kunskaperna och insåg att jag behöver gå igenom faktatexter tydligare. Vi har nya elever i klassen, vissa behöver repetition och vissa behöver fylla upp vissa luckor.

Vi arbetar med Zick Zack skrivrummet som är väldigt bra att utgå ifrån men som givetvis inte täcker in allt inom genrepedagogiken. Vi började med att läsa en text om renen. I vanliga fall brukar mina elever får säga stopp i texten när det kommer svåra ord men den här gången bad jag dem att stryka under dem i sin bok och låta mig läsa klart. Efteråt frågade jag hur många som tyckte att de förstod huvuddragen vad det handlade om. Jo men så långt var alla med. Det handlade ju om en ren. Men hur många skulle kunna återberätta texten med en röd tråd. Händerna var lätträknade. Vi har ett klimat i klassen där man vågar fråga och vara ärlig, detta måste man givetvis vara uppmärksam på. Jag la upp texten på projektorn och läste om texten, mening för mening, och eleverna fick säga svåra ord som dök upp. Vi strök under och förklarade dem. Sedan läste jag texten en gång till efter att alla orden gåtts igenom och frågade då hur många som kände större säkerhet kring texten. Alla händer flög upp i luften.

Nästa lektion hade vi samma text. Den här gången hade jag den på projektorn, läste högt och eleverna fick stoppa mig så fort någon av renens delar nämndes i texten. Därefter fick de placera ut delarna via en mall. De fick 1 min på sig, sedan byta bok med en kompis som tittade igenom och talade om ifall den höll med eller om något skulle ändras eller eventuellt hjälpa till i 1-2 min och sedan byta tillbaka och genomföra eventuella ändringar. Vi gick igenom renens delar tillsammans via projektorn.

Tredje lektionen läste jag texten om renen igen för att friska upp minnet. Eleverna fick sedan en lucktext där de skulle placera in rätt ord eller begrepp så det skapades ett sammanhang kring renen. Eleverna kunde hela tiden gå tillbaka och titta i texten om renen om de behövde. Kring den här övningen fick de samarbeta med kompisar. Därefter gick vi igenom svaren på tavlan där eleverna fick komma fram och skriva. Jag drog ett namn varje gång som fick komma fram. Man hade alltid möjlighet att säga pass men det gjorde ingen. Hade man inte hunnit klart och ens namn drogs så uppmuntrade vi till ett försök och sedan om hjälp ifall man kände sig osäker. Funkade otroligt bra.

På detta sätt byggde vi upp förförståelse och mötte en faktatext. Del 1 i cirkelmodellen.

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
*