Cirkelmodellen del 2

Nästa steg i cirkelmodellen är att möta olika faktatexter och bygga upp en förståelse för strukturen, språket och grammatiken.

Vi mötte återigen texten om renen men den här gången tittade vi på strukturen. Jag hade skrivit upp de sex olika strukturstegen på tavlan lite huller om buller. Jag bad eleverna att förklara orden som de kunde. Jag hjälpte till med orden som var svåra. Vi diskuterade även skillnaden på föda (mat och att föda ungar) och livscykel för att klargöra var man förklarar vilket fenomen. Därefter fick eleverna i grupper förklara orden och repetera. Sedan fick de enskilt skriva ner orden och förklara dem, en omvänd EPA. Kort därefter gick vi igenom texten med renen och delade upp texten i de olika strukturstegen. Eleverna fick först prova enskilt, diskutera i grupp och sedan gick vi igenom tillsammans.

Vid nästa lektionstillfälle mötte vi en text om en järv. Den innehöll luckor. Strukturen var korrekt men vi var tvungna att lösa luckorna. Vi pratade då om verb. Verb i en faktatext ska skrivas i presens. Vi har tidigare arbetat med preteritum och infinitiv så här fick vi chans att repetera och lägga till. Därefter kunde vi knäcka koden genom att sätta in korrekt verb i rätt tempus i lucktexten. Eleverna fick prova i samarbete med varandra och även markera strukturstegen i texten. Därefter gick vi igenom det tillsammans.

Vid nästa tillfälle pratade vi om synonymer, adjektiv och interpunktion. Vi fokuserade på verben först. Ett exempel var att järven går upp i ett träd. Det gör den ju men kan vi komma på ett annat ord som nästan betyder samma sak? Jo givetvis klättrar. Detta fortsatte vi att repetera och att det kallas för synonymer.

Därefter repeterade vi adjektiv och kunde jämföra. ”Järven ser ut som en björn” eller ”Järven ser ut som en liten, mörkbrun björn”? Vi drog in lässtrategierna, kan man se att järven är brun och liten om man enbart säger att den ser ut som en björn? Eleverna fick prova att se inre bilder medan jag läste upp första meningen. Nej en del kunde se en svart björn, en del en vit. De flesta ser björnen som ett djur som är stort och det är också det man ser. Men om man läser andra meningen blir det mer tydligt genom de inre bilderna. För varje meningen vi arbetade med gjorde vi på samma sätt.

Så kom vi till interpunktion. Vi repeterade punkt, frågetecken och utropstecken men även kommatecken. Vi gjorde några uppgifter tillsammans och sedan fick de arbeta individuellt. Jag gick runt som stöd.

Vid nästa lektionstillfälle hade jag skrivit ner ämnesspecifika ord på ett stort papper och viktiga saker att tänka på i en faktatext som vi tidigare gått igenom:

Vi tittade därefter på exempeltexter som symboliserade F, E, C och A i betyg för att tydliggöra för eleverna vad det är jag tittar på i min bedömning när de ska producera egna texter. Jag hade även gjort en bedömningsmatris i samma dokument så vi kunde titta och jämföra om bedömningen stämde överens. Otroligt matnyttigt för eleverna.

Därefter följde två språkövningar för att öva oss på strukturen men de får egna inlägg tilldelade sig…

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
*