Cirkelmodellen Dictogloss

Till slut kom vi in på nästa del i att studera genretexten. Jag läste en faktatext om lodjuret tre gånger. Första gången fick eleverna lyssna. Andra och tredje gången fick de anteckna stödord.

När jag läst klart fick eleverna sitta i grupper. I varje grupp öppnades ett google dokument som de sedan lärde sig att dela med varandra så alla kunde ta del av texten samtidigt och hjälpa till. De skulle sedan sammanställa texten om lodjuret utifrån sina stödord. De uppmuntrades att gå tillbaka i texten flera gånger och dubbelkolla så de fått med allt från de ämnesspecifika orden och alla tips samt struktur.

Två grupper hann bli klara och fick visa upp sin text. De hade även med källhänvisningar och hade gjort ett gediget arbete med sina texter:

 

Vid nästa tillfälle kommer de övriga grupperna att få visa upp och vi kommer att arbeta med en rekonstruktion av en text.

Bilder och film: Visättraskolans. Alla elever har tillstånd av föräldrar och har gett sitt godkännande att lägga upp bilderna.

3 kommentarer

Kommentarrubrik

Linda-Marie Bergengren

Linda-Marie Bergengren

Hej Jobbar på förskola och sökte lite inspiration. Kul blogg. / Linda

Svara

Kommentarrubrik

Sandra Grängstedt

Sandra Grängstedt

Hej Linda! Vad roligt att du tittade in. Hoppas du hittade något som var spännande. Kan rekommendera att arbeta med bildsekvenser i förskolan. /Sandra

Svara

Kommentarrubrik

Linda-Marie Bergengren

Linda-Marie Bergengren

Hej Kul blogg. Jobbar i förskolan. Sökte inspiration. / Linda

Svara

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
*