Cirkelmodellen Rekonstruktion

Efter att eleverna blivit klara med sin text om lodjuret så fick de i par eller mindre grupp en faktatext om en varg. De fick klippa isär meningarna och sedan börja sätta ihop texten korrekt enligt strukturen. Eleverna fick här träna sig på att använda begreppen i ett sammanhang.

När de uppfattade sig som klara fick jag komma och se över texten. Om någon mening låg fel så plockade jag ur den och sa att den inte tillhörde den strukturdelen. Eleverna fick prata ihop sig och sedan kom jag tillbaka när de kände att de fått meningen på rätt ställe. Ibland behövde eleverna lite extra hjälp och då fick jag diskutera meningens innehåll och jämföra med strukturstegens innehåll. Oftast kom eleverna då på med var meningen skulle placeras.

Under vissa underrubriker så följde meningarna en ordning som gjorde att det inte blev begripligt för läsaren. Då uppmärksammade jag detta och frågade hur vi kunde göra så texten mer hänger ihop. Detta hjälpte eleverna att förstå att under varje rubrik behöver de skapa ett sammanhang.

När eleverna var klara med rekonstruktionen fick de skriva av texten för hand eller på ipad men även sätta in korrekta underrubriker (som inte fanns med från början av vargtexten) för att vi skulle befästa strukturstegen och dess begrepp ytterligare.

Nästa gång skriver vi en gemensam faktatext och jämför den med exempeltexter för olika betygskriterier så eleverna vet vad som krävs av dem när de sedan börjar skriva egna faktatexter. Vid varje lektion har jag repeterat kursplanens mål för eleverna för att de ska förstå vad det är de bedöms på och vilka förmågor det är vi tränar. Majoriteten av eleverna ser fram emot att få jobba med faktatexterna då de får ett sammanhang i det som sker.

Bild och film: Visättraskolans. Alla elever har tillstånd av vårdnadshavare.

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
*